Suzuki GSXR

HISTORIE

SUZUKI GSX-R HISTORIE


Rok 2005 se v Suzuki nesl ve znamení oslav 20. výročí výroby legendárního supersportu GSX-R, který dominuje globálnímu závodění již od uvedení na trh v roce 1985. Společnost iniciativně vyvinula sérii, vycházející z první generace GSX-R 750, aby podpořila energického ducha závodních technologií Suzuki. Aby mohla dopřát pocit z vítězství všem motorkářům, vyvinula Suzuki sérii maloobjemových a velkoobjemových modelů.

Zrod legendárního motocyklu

Slavná historie modelu začíná konceptem Suzuki GSX-R 750 představeném v březnu 1985 s mottem: Zrozen na okruhu, navrácen na okruh. GSX-R 750 byl projektován tak, aby mohl vyzvat ve světových mistrovstvích ostatní modely a zároveň oslovil neprofesionální jezdce.
Hiroshi Fujiwara, který byl zodpovědný za vývoj prvního modelu vzpomíná na vzrušení svého týmu na začátku celého projektu. "Tento supersportovní model byl naším prvním 750ccm motocykl s hliníkovým rámem, bezkonkurenční hmotností a neuvěřitelnou torzní tuhostí. Neměli jsme žádného přímého soupeře, kromě továrních závodních motorek."
Čtyřtaktní, olejem chlazený čtyřválec GSX-R 750 nabízel více než 100 koní – daleko víc, než jakýkoli jiný 750ccm motocykl. Výrazně nízká váha 179 kg byla stejná jako měly 400ccm modely.
Suzuki GSX-R 750 vyvolala opravdovou senzaci mezi motocyklovými nadšenci v době, kdy vytrvalostní závodění dostalo ránu v podobě snížení objemu z 1 000ccm na 750ccm. Nová 750 od Suzuki se obdivuhodně předvedla v AMA Superbike Championship a v mezinárodních vytrvalostních soutěžích pořádané FIM. Díky životnosti a dostupnosti se rychle stala vyhledávaným zbožím mezi soukromými jezdci.
Když Američan Kevin Schwantz dovedl své GSX-R 750 na druhé místo v roce 1986 při závodě AMA Daytona 200, jeho jméno se stalo synonymem modelu GSX-R. Schwantzův unikátní jezdecký styl na GSX-R 750 znázorňoval jedinečný vzájemný vztah s motocyklem, který brzy zrodil legendu. Brzy následovaly vítězství v Americkém mistrovství Superbiků AMA, 24 hodinových závodech endurance v Le Mans a Bol d'Or.

Růst mistra

Několik následujících modelů se muselo v devadesátých letech změnit, aby si udržely vedoucí postavení na trhu. Suzuki u modelu GSX-R 750 v roce 1992 změnila olejem chlazený motor na vodou chlazený a přidala tužší rám s větším pětiúhelníkovým příčným profilem. Hiroshi Iio, šéf inženýr série GSX-R přiznal, že nebylo úplně jednoduché sladit vyšší výkon, nižší váhu a estetické znaky motoru. Proto taky požádal japonské letectvo, aby mu pro inspiraci ukázali různé letecké motory pro finální vzhled GSX-R 750 '92.
V roce 1996 navrhl projektant motoru Masahiro Nishikawa zcela nový motor s 3-dílnou klikovou hřídelí a postranním rozvodovým řetězem. Společně s dvojitým páteřovým rámem, okoukaným z Grand Prix motorek, bylo dosaženo snížení váhy o 19 kg.
Zcela předělaný model GSX-R 750 roku 2000 si přivlastnil motto: "To nejvychytanější GSX-R". Úplně předělaný motor a nové elektronické vstřikování s dvojitými škrtícími klapkami přispěly k vyššímu točivému momentu a výkonu a zároveň ke snížení emisí CO2. Nový rám byl lehčí a měl delší kyvku než předchozí model.
Jezdci si tak mohli dopřát výkony blížící se litrovému modelu.

Úloha výjimečnosti pokračuje

GSX-R soustavně rozšiřuje svou řadu již 20 let. Rok po představení GSX-R 750, uvedla Suzuki na trh model s motorem o objemu 1 052ccm, 130 koní výkonu v 9 500 ot/min a suchou váhou 197 kg. Stejně jako 750 i GSX-R 1100 diktovala pravidla na okruhu i silnici až do roku 1998.
Pro ty, kteří chtěli motorku středního kalibru, představila Suzuki v roce 1997 GSX-R 600. Úkol zněl jasně. Postavit motorku s minimem úprav tak, aby byla hodně rychlá, lehká a aby vyhrávala v závodech MS Supersportů. Šestistovka měla dokonce vyšší rychlost, než jen o dva roky starší sedmsetpadesátka. Po uvedení na trh vyhrála šestistovka MS Supersportů dva roky po sobě.
V roce 2001 přišel na svět nejmladší člen rodiny GSX-R. Suzuki GSX-R 1000. Současně nejsilnější stroj se záhy stal lídrem řady GSX-R. Dnes je na trhu pátá generace nejsilnějšího modelu s větším výkonem, točivým momentem a akcelerací, stejně tak jako s totálně přepracovaným rámem, nižší váhou a lepší aerodynamikou.

Legenda pokračuje…


 



Obrázky